Joyce is coördinerend secretaresse van ons expertiseteam en begeleidt verzekeringsgeneeskundige expertises. Ze geeft ons graag een kijkje in haar dagelijkse werk. Want wat is een VG-expertise eigenlijk? Waarin verschilt haar werk van collega’s die medisch adviestrajecten letselschade begeleiden? En wat merken opdrachtgevers en betrokkenen van onze kernwaarden? Lees het in deze blog.
Joyce Dautzenberg:
‘Ik regel alles zo goed mogelijk en ‘proef’ wat iemand nog meer nodig heeft’
Vertel, waarom switchte je in 2010 van de detailhandel naar de zorgsector?
Ik ben een zorgzaam type en help anderen graag. Dus de dienstverlenende sector past beter bij mijn karakter. Bovendien weet ik uit mijn eigen ervaring als mantelzorger, hoe belangrijk het is om gehoor te geven aan wat cliënten en naasten nodig hebben, naast de noodzakelijke medische zorg. Die ervaring neem ik mee in mijn werk bij 1MA. Ik ben extra alert op wat de betrokken partijen nodig hebben. Hun vragen en emoties. Ik wil dat iedereen zich gehoord voelt.
Wat is een verzekeringsgeneeskundige expertise eigenlijk?
Een VG-expertise is een eenmalig medisch specialistisch onderzoek door één van onze verzekeringsartsen. Het doel van dit VG-onderzoek is om de belastbaarheid van een cliënt vast te stellen. 1MA is vooral bekend als medisch adviesbureau voor letselschadezaken, maar de laatste jaren doen we ook steeds meer VG-expertises op het gebied van letsel en arbeidsongeschiktheid. De expertisetak van 1MA groeit.
Wat zijn jouw belangrijkste taken als coördinerend secretaresse expertise?
Ik ondersteun de verzekeringsartsen van 1MA die VG-expertises uitvoeren. Elk expertiseonderzoek bestaat uit verschillende fases die ik van begin tot eind begeleid. In de opstartfase maak ik het medisch dossier aan. Samen met de betrokkene – dat is de persoon die onderzocht wordt – plan ik de dag en locatie van het expertiseonderzoek met de arts.
‘Contact met zowel betrokkenen als opdrachtgevers en collega’s, maakt mijn werk afwisselend. Ook heel fijn is het open een eerlijk werken, we hebben voor niemand geheimen’
Na het onderzoek regel ik bijvoorbeeld de inzagefase van het concept-beoordelingsrapport voor betrokkene en opdrachtgever(s). De betrokkene mag dan feitelijke onjuistheden aangeven. Soms vinden hierna nog aanpassingen plaats. Het expertiseonderzoek is afgerond na oplevering van het definitieve expertiserapport. Tussendoor heb ik regelmatig contact met alle betrokken partijen, telefonisch of per mail. Binnen het expertiseteam werken de artsen en secretaresses nauw samen.
Is jouw werk anders dan dat van jouw collega’s van het letselteam?
Een belangrijk verschil is dat mijn letselcollega’s medisch adviestrajecten begeleiden en daarvan is de looptijd veel langer. Dus ik heb korter contact met alle betrokken partijen. Het expertiseproces bestaat ook uit minder fases of stappen dan een adviestraject. Expertiseonderzoeken duren van begin tot eind ongeveer 6 weken of ongeveer 12 weken. Dat is afhankelijk van de te volgen inzagefase(s).
Een ander belangrijk verschil is dat bij expertises ruimte is voor ‘experimenten’. We kunnen bijvoorbeeld een VG-onderzoek aanbieden in combinatie met een orthopedische expertise. Of een pilot doen onder speciale doelgroepen, zoals de slachtoffers van de toeslagenaffaire of predikanten. Ook doen we steeds meer ervaring op met combinatieonderzoeken tussen verzekeringsarts en arbeidsdeskundige.
Hoe breng jij mensgericht, zonder poespas en objectief werken in praktijk?
Mensgericht, dat ben ik zelf als mens. Dus ook in mijn werk luister ik goed naar de ander en stel ik de ander centraal, ik help graag. Voor mij betekent ‘zonder poespas werken’ om op een efficiënte manier precies datgene te doen wat nodig is. Zonder er onnodige zaken bij te betrekken of dingen onnodig ingewikkeld te maken. Daar hoort ook duidelijk communiceren bij. Ik stem mijn uitleg en taalgebruik af op wat iemand begrijpt.
‘Moet ik iets wat vaker uitleggen of in jip-en-janneketaal uitleggen? Geen probleem, iedereen is anders en daar houd ik graag rekening mee’
Ook emoties van betrokkenen spelen vaak een rol. Vaak zien ze op tegen het onderzoek van de arts, vinden het spannend. Als ik die spanning tijdens telefonisch contact ‘proef’ of opmaak uit de vragen die iemand stelt, dan stel ik hem of haar gerust. Bijvoorbeeld met uitleg over het onderzoek, hoe het verloopt en waarom het nodig is.
Sommige betrokkenen kunnen door persoonlijke omstandigheden niet naar onze onderzoekslocaties in Rosmalen of Eindhoven komen. Een huisbezoek van onze arts kan dan de oplossing zijn. Voor mensen uit het westen is onze nieuwste onderzoekslocatie in Amstelveen een uitkomst. We hebben daar een gezellig ingerichte spreekkamer met privacy in een klein bedrijfsverzamelgebouw. De locatie is goed bereikbaar per openbaar vervoer en er is voldoende parkeerruimte in de buurt.
Komende jaren willen we het aantal onderzoekslocaties landelijk verder uitbreiden. Waarschijnlijk ben ik ook daarbij weer betrokken, net zoals bij Amstelveen. Ik heb de locatie destijds bezocht en gekeken of deze aan al onze criteria voldeed. Iets heel anders dan mijn dagelijkse werk, maar ook belangrijk voor het bedrijf. Leuk om daaraan mijn bijdrage te leveren.