1Medisch Adviseur is begonnen als het eerste medisch adviesbureau met één onafhankelijk medisch adviseur. Bij de oprichting van dit model streefden we naar een eerlijker en volledig advies, waarbij we dichter bij onze letselschadeslachtoffers zouden komen staan. Uit de ivoren toren stappen en écht in gesprek gaan met het slachtoffer. Persoonlijk contact en meer eigen regie voor onze cliënten. Maar wat betekent deze werkwijze voor hen in de praktijk? We gingen met verschillende cliënten in gesprek over hun traject bij 1Medisch Adviseur.
Onafhankelijkheid
Een cliënt legt uit dat het bij het starten van een traject lastig is om de vergelijking met het model met twee adviseurs te maken: ‘Maar ik vond het wel logisch dat het door iemand onafhankelijks moest worden vastgesteld.’ Een andere cliënt: ‘In plaats van twee mensen die constant zitten te welles nietesen tegenover elkaar heb je er één. Eén contactpersoon geeft me rust en duidelijkheid. Ik geloof dat dat bijdraagt aan betere zorg voor slachtoffers en een transparanter proces. En uiteindelijk een geldbesparing.’
Toegang tot eigen dossier
Bij het aanmelden van een nieuwe zaak nemen we altijd telefonisch contact op met onze cliënten, om het proces goed door te spreken en eventuele vragen meteen te kunnen beantwoorden. Cliënten krijgen dan de mogelijkheid om online hun eigen dossier te volgen, en zelf in actie te komen. Bijvoorbeeld als bepaalde medische stukken nog niet binnen zijn, maar ook als informatie uit de gesprekken of het advies niet klopt. Eén van onze cliënten vindt dat helemaal van deze tijd: ‘Tegenwoordig is alles digitaal beschikbaar.’ Een andere cliënt vertelt over het zogenaamde correctierecht: ‘Je kunt feitelijke onjuistheden aanpassen, of na een gesprek nog dingen toevoegen. Als slachtoffer krijg je daardoor steeds meer regie over je traject. Je hebt niet het idee dat er mensen over je zitten te beslissen en je zelf geen idee hebt waar het over gaat. Hierdoor voel ik me eigenaar.’
Tijd en aandacht
Die persoonlijke benadering en oprechte interesse vinden we erg belangrijk. Door dichtbij het slachtoffer te staan weten we echt wat er in een slachtoffer omgaat. Zo kunnen we uiteindelijk een zo goed en volledig mogelijk advies geven. Dat doen we telefonisch, op één van onze locaties, maar ook aan huis. Een cliënt: ‘De benadering was erg prettig. Niet 100% puur zakelijk, maar op persoonlijk niveau. De medisch adviseur weet wie je bent en gaf me tijd en aandacht. Je voelt je gezien, dat is heel belangrijk. Ik had niet het gevoel dat ik een nummer was. Er was oprechte interesse.’ Een cliënt voegt daaraan toe: ‘Je wordt gehoord, en dat is waardevol.’
Toekomst
Deze persoonlijke aanpak proberen we ook in de toekomst vast te houden. We blijven in gesprek met onze cliënten, om het model met één adviseur te kunnen blijven ontwikkelen. Onze huidige én toekomstige medisch adviseurs vertellen het eerlijke medische verhaal. Lees meer over de werkwijze van onze medisch adviseurs in onze volgende blog.
Met dank aan onze geïnterviewde cliënten