3 . 2 . 1… Het videoconsult begint. Vanuit haar huiskamer zit onze cliënt achter haar iPad. Ze heeft zojuist op een link in de uitnodigingsmail geklikt en kwam direct in de virtuele wachtkamer terecht. De medisch adviseur zit op ons kantoor achter zijn computer en ook hij klikt om het gesprek te beginnen. Het gesprek start en de cliënt en medisch adviseur zitten bijna letterlijk tegenover elkaar. Als in een spreekkamer, maar dan alle twee op een andere plek. ‘Goedemorgen mevrouw, ik ben de medisch adviseur van 1Medisch Adviseur. In dit gesprek bespreken we hoe het met u gaat en of u nog klachten ervaart.’
In gesprek
Een belangrijk onderdeel van ons medisch traject is het spreken met slachtoffers. We vinden het belangrijk om een compleet beeld te geven. Dat is voor ons fair play. Daarom willen we zélf horen hoe het met een cliënt gaat. Dat deden we voorheen in een telefonisch gesprek met een cliënt. Hiervan maakte de medisch adviseur een gespreksverslag.
Nóg dichterbij
Sinds een half jaar voeren we videoconsulten uit. We maken hiervoor gebruik van de tool WeSeeDo. De medisch adviseur en de cliënt kunnen elkaar horen én zien. Dit voelt voor cliënten nog dichterbij. De arts kan inspelen op wat hij ziet, dat gaat nog gemakkelijker dan telefonisch. Ook kan de arts bijvoorbeeld vragen in hoeverre een cliënt zijn of haar arm kan bewegen of de cliënt kan aanwijzen waar hij of zij last van heeft. Verder hebben we gemerkt dat het een mooi middel is om in te zetten bij kinderen, samen met hun ouders. Of juist bij oudere cliënten, waarbij ook een zoon of dochter bij het gesprek aanwezig kan zijn. Dat geldt ook voor gesprekken waarbij de belangenbehartiger of een tolk vanuit een derde locatie het gesprek kan bijwonen. Door de videoconsulten kunnen we nog sneller een medisch advies opmaken en verzenden. Meestal is dat binnen één of twee dagen na het videoconsult.
In ontwikkeling
We bieden de videoconsulten standaard aan in onze medische trajecten bij letselschade. Veel cliënten willen het proberen, maar anderen vinden het nog spannend. Zo denken sommige slachtoffers dat ze eerst een programma moeten installeren, of dat hun computer niet geschikt is. Er zijn echter helemaal geen programma’s nodig en een videogesprek kan ook via de mobiele telefoon. Natuurlijk voldoet videobellen via WeSeeDo ook aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy. We zijn nog actief met WeSeeDo in gesprek over bijvoorbeeld het versturen van een herinneringsmail en het verder verbeteren van de techniek.
Wanneer spreken we u?
De kans is groot dat we u of uw cliënt binnenkort door middel van een videoconsult spreken. Een mooie efficiënte oplossing en zo zijn we nóg dichterbij onze cliënten.