Wat lijkt dat alweer lang geleden, het begin van de COVID-19 pandemie en coronamaatregelen in 2020. Gelukkig konden we dankzij videobellen tóch een groot aantal verzekeringsgeneeskundige expertiseonderzoeken doen. Veilig, op afstand, maar toch dichtbij.
In sommige gevallen was het echt noodzakelijk om iemand face-to-face te onderzoeken of te spreken. Daarom konden we in die tijd niet alle onderzoeken afronden. In juni van 2020 hadden we alles geregeld om weer veilig fysieke expertises op onze onderzoekslocaties te kunnen doen.
Onze artsen stonden te springen…
Toen we per 18 mei weer medische onderzoeken konden gaan verrichten, hebben we voorrang gegeven aan het afronden van de zogenaamde ‘online-onderzoeken’. Na bijna drie maanden van online consulten stonden onze artsen bijna te springen… Eindelijk konden ze weer al hun medische vaardigheden toepassen. Dus het huispak uit en de nette kleren weer aan! Diverse maatregelen waren al getroffen om veilig met collega’s op onze kantoren te kunnen werken. Maar voor het ontvangen van cliënten waren nog aanvullende maatregelen nodig.
De maatregelen op locatie
Bij het verrichten van de onderzoeken houden we ons aan de Medische Specialisten richtlijn. Dat betekent in de praktijk het volgende:
- We informeren cliënten vooraf duidelijk, d.m.v. een vragenlijst naar klachten en het op de hoogte brengen van de getroffen preventiemaatregelen.
- We bevragen en informeren cliënten ook op de dag van het onderzoek zelf hierover.
- We hebben allerlei ‘simpelere’ maatregelen getroffen, zoals geen tijdschriften meer in de wachtruimte, weggooibekertjes, een desinfectiezuil bij de ingang, preventieschermen, vloermarkering, verhoogde schoonmaak.
- We hebben een aangepaste planning gemaakt, zodat er geen cliënten op hetzelfde tijdstip komen.
Veel begrip
Bij de eerste fysieke expertises was het best even wennen aan de coronamaatregelen. Onze collega’s van het secretariaat moesten niets vergeten te vragen en alles nog een keer goed uitleggen aan cliënten. Maar de cliënten bleken de informatie vooraf goed doorgelezen te hebben. Soms gaven cliënten zelfs spontaan hun lichaamstemperatuur door! Ook voor onze artsen was het wennen. Ze voeren een gesprek vanachter een preventiescherm en ze doen lichamelijk onderzoek met een mondkapje. Al voelt het nog steeds een beetje vreemd, het voelt inmiddels ook bijna alsof het niet anders geweest is.
Terug- en vooruitkijken
We kunnen wel stellen dat we tevreden zijn over de eerste fysieke afspraken in die begintijd van de pandemie. In de eerste weken moesten we ons steeds aanpassen aan de veranderende coronamaatregelen in Nederland. Ten tijde van de strengste maatregelen kwam voor ons het keerpunt: we gingen vooruitdenken en ons voorbereiden. De creativiteit van andere ondernemers stimuleerde daarbij enorm. We waren er dan ook helemaal klaar voor, toen de eerste versoepelingen kwamen. Sommige maatregelen hoeven wat ons betreft niet meer te verdwijnen. Zoals de desinfectiezuil op onze locaties, die doet ook goed werk tijdens een gewoon griepseizoen. Ook handig is de infographic als voorbereiding op een bezoek aan onze locatie, wellicht met een iets andere tekst.
We zijn al met al blij dat we onze cliënten weer kunnen zien en spreken op locatie. Dat voelt goed, voor alle partijen!