Medisch advies geven op afstand in coronatijd: hoe doen we dat bij 1Medisch Adviseur? En is er wel medische informatie beschikbaar, nu de zorgsector vooral bezig is met de bestrijding van het coronavirus? In dit blog vertellen we meer over het inzetten van videoconsulten in een tijd dat fysiek afspreken niet mogelijk is. Onze procedure blijft eigenlijk hetzelfde. Alleen werken we nu zoveel mogelijk vanuit huis.
Veel medische post
In tegenstelling tot wat je op dit moment hoort, merken wij dat de door ons opgevraagde medische informatie, bijvoorbeeld bij de huisarts, de fysiotherapeut of in het ziekenhuis, goed en vaak sneller ontvangen wordt. Juist doordat veel zorg noodgedwongen stilligt, lijken behandelaren eerder toe te komen aan het verstrekken van de gevraagde gegevens. Zeker als de informatieverzoeken per beveiligde e-mail gedaan worden door ons, waardoor bijvoorbeeld een fysiotherapeut vanuit zijn thuiswerkplek ons de informatie kan verstrekken.
Videobellen: veilig en zonder gedoe
Als het medisch dossier compleet is, vindt er een videoconsult op afstand plaats. De medisch adviseur en de cliënt zitten dan achter hun laptop of tablet ‘gewoon’ thuis. De cliënt kan in het gesprek, als aanvulling op de medische brieven, zijn actuele situatie uitleggen. Vervolgens stelt de medisch adviseur op basis van alle beschikbare informatie een medisch advies op en versturen we dit per beveiligde e-mail. Eerder blogden we al over de voordelen van videobellen. In deze tijd helpt het helemaal om een compleet beeld van de medische situatie te krijgen. Maar dan wel veilig en zonder gedoe. Dat kan via onze tool, WeSeeDo.
‘Dit gaat wél door’
Sinds de coronatijd gaat medisch adviseur Deha Erdogan met cliënten in gesprek via videoconsulten. Deha merkt dat cliënten veel vragen hebben; ‘door corona liggen de behandelingen stil. Er zijn geen afspraken met de fysiotherapeut of de psycholoog en ook onderzoeken in het ziekenhuis liggen stil. Hoe moet dat nu verder?’. Maar volgens Deha is er ook veel begrip voor de situatie; ‘cliënten geven aan dat het fijn is dat dit nu wél doorgaat’. Hij vindt het gesprek via video best ‘dichtbij’ voelen. ‘Het is wel een andere flow dan op locatie. Daar moet ik nog aan wennen.’ Deha heeft ook al een gesprek gehad met een betrokkene en belangenbehartiger tegelijk. ‘Dat is best vermoeiend! Je moet bijvoorbeeld goed nadenken en benoemen aan wie je een vraag stelt. Het vraagt om nieuwe vaardigheden van mij als medisch adviseur.’
‘Elk gesprek begint met corona’
Medisch adviseur Waheeda Joemai bevalt het videobellen erg goed. ‘Je kunt elkaar goed zien en horen. Ook de acceptatie is veel groter, want alles gaat nu via video. Elk consult begint wel met een coronaverhaal. Mensen zijn zelf aangedaan of kennen iemand die ziek is of zelfs is overleden.’ Ook merkt ze net als Deha dat behandelingen zijn gestaakt of dat afspraken zijn afgezegd. ‘Hierdoor missen we soms nog informatie.’ Waheeda ziet ook andere voordelen, zoals het kunnen terugkijken van een consult. Handig bij het schrijven van het medisch advies. Maar dit gebruikt ze ook om zichzelf terug te kijken, wat betreft lichaamstaal en -houding. Verder vindt Waheeda het werk efficiënter, doordat ze al tijdens het gesprek veel kan opschrijven. Dat deed ze tijdens een fysiek spreekuur zelden.
We blijven u dus gewoon vertrouwd van dienst
We hopen natuurlijk vooral dat de coronacrisis snel onder controle is. Maar tot die tijd kunnen we op deze wijze dus gewoon objectieve medische adviezen blijven verstrekken. Door innovatieve oplossingen; uiteraard op een veilige én eenvoudige manier.
Lees meer over: